JD.com onder de loep.

Sinds mei dit jaar heb ik aandelen JD.com. De redenen hiervoor lees je verderop in dit artikel. Hoewel ik nog steeds achter deze aankoop sta, had de timing niet veel slechter gekund. Sinds mijn aankoop is de koers behoorlijk gezakt. Onder andere door het toenemende handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten. Als klap op de vuurpijl werd ook nog eens de CEO van JD in de VS beschuldigd van verkrachting. Dit alles heeft de koers niet veel goeds gedaan.

JD.com is een online retailer en de omzet groeide de laatste jaren als kool. Het is in China eigenlijk de belangrijkste rivaal van Alibaba. JD heeft een business model dat overeenkomsten vertoont met dat van Amazon. In tegenstelling tot Alibaba verkoopt JD net als Amazon producten rechtstreeks aan consumenten. Dit zijn de zogenaamde 1P of first-party sales. Daarnaast biedt JD (net als Amazon) een platform waarbij andere verkopers producten kunnen verkopen via JD. Verkopers kunnen ervoor kiezen om de order door JD af te laten handelen. Dit zijn de 3P third-party sales. Over de 3P verkopen ontvangt JD een percentage. Alibaba verkoopt geen producten rechtstreeks aan consumenten maar heeft alleen een platform dat verkoper en kopers bij elkaar brengt, zoals bijvoorbeeld eBay dat ook doet.

JD Logistics
JD.com heeft de laatste 10 jaar veel geïnvesteerd in een eigen logistiek netwerk met distributie centra op strategische locaties in China. Zo’n netwerk uitbouwen is ontzettend kapitaalintensief. Daarbij is de bezorgmarkt in China heel competitief. Er zijn veel kleine en grote koeriersbedrijven die pakketten tegen hele lage marges bezorgen. De stap van JD om zelf een distributienetwerk op te bouwen werd daarom door velen (waaronder Jack Ma van Alibaba) als zeer onverstandig beschouwd. Toch wilde Richard Liu, de CEO van JD, een eigen logistiek netwerk, omdat JD volgens hem alleen op die manier kon zorgen voor een kwalitatief goede bezorging en de beste gebruikerservaring. JD heeft tegenwoordig een landelijk dekkend netwerk met meer dan 500 distributie centra, waarvan er een aantal bijna volledig geautomatiseerd zijn.

Je kan op je blote voeten wel aanvoelen dat er de afgelopen jaren onder de streep weinig winst werd gemaakt. Waarom dan toch investeren in een bedrijf als JD dat opereert in een markt met moordende concurrentie? De reden is als volgt.

Wanneer je als retailer een marktleider wordt zijn er veel kostenvoordelen te halen. Vaste kosten voor logistiek kunnen op grote schaal worden uitgesmeerd. Aan de andere kant kunnen scherpe inkoopprijzen worden bedwongen bij leveranciers. Daardoor kan het bedrijf de prijzen almaar verder verlagen, met als gevolg nog meer trouwe consumenten. Dit vliegwiel effect neemt alleen maar toe. Het is de manier waarop Walmart groot is geworden en je ziet dit effect ook bij Amazon gebeuren. Het wordt voor concurrenten bijna onmogelijk om nog te concurreren. Ik verwacht dat JD vanwege alle schaalvoordelen steeds dominanter gaat worden.

Verder ben ik van mening dat er plek is voor meerdere grote Chinese e-commerce retailers. Mijn verwachting is dat Alibaba en JD het allebei goed gaan doen de komende 10 jaar en marktaandeel blijven winnen. Net zoals Coca Cola met Pepsi en Amazon met eBay naast elkaar kunnen bestaan.

De snelheid waarmee JD opereert is nauwelijks bij te houden en er gebeurt zoveel tegelijk. Amazon is in China afgetroefd door JD, doordat JD veel sneller schakelt en het de Chinese consument beter begrijpt.

In augustus werd bekend dat Unilever een overeenkomst met JD heeft gesloten. Unilever wil de meer afgelegen gebieden in China bereiken en dat kan via JD’s wijdvertakte distributienetwerk. Een soortgelijke overeenkomst als die met Unilever ging JD vorig jaar aan met het Franse Danone.

In oktober maakte JD bekend dat het haar logistieke netwerk beschikbaar stelt voor consumenten.

Op https://jdcorporateblog.com/ kun je alle laatste ontwikkelingen lezen.

Het is ook niet voor niets dat Walmart heeft besloten samen te werken met JD in plaats van de concurrentie aan te gaan. Walmart heeft een aandeel van 10% in JD. Tencent heeft maar liefst 20% van de aandelen. En afgelopen juni heeft Google $550 miljoen cash geïnvesteerd waardoor het een belang heeft gekregen van minder dan 1%. JD gaat zulke strategische partnerships aan om beter te kunnen concurreren met partijen als Alibaba en Amazon.

Als JD enkel een doodgewone e-commerce retailer was geweest met alle lage marges en gevolgen van dien, dan had ik nooit in JD geïnvesteerd. Wat ik vooral interessant vind is de retail-as-a-service strategie waarbij JD haar diensten als een platform open stelt voor andere partijen. Zo’n platform biedt veel hogere marges en versterkt tegelijkertijd de positie van JD.

Nu wat cijfers
JD heeft een beurswaarde van $30 miljard. Momenteel heeft JD in China een marktaandeel van zo’n 16%. China’s gehele retailmarkt zit momenteel op zo’n $5 biljoen. De verwachting volgens eMarketer is dat dit groeit naar $7 biljoen in 2021, waarvan e-commerce zo’n 35% zal uitmaken.

Als we een stuk voorzichtiger zijn in onze aannames en uitgaan van een retailmarkt van “slechts” $8 biljoen over 10 jaar, waarvan e-commerce een derde zal uitmaken, dan komen we op een e-commerce markt van bijna $3 biljoen. Wanneer JD haar marktaandeel weet te vergroten tot 20% met een operating marge van 4% dan komen we op een winst na belasting van zo’n 18 miljard. Gaan we uit van een beurswaarde die 16x hoger ligt dan zou JD in theorie na 10 jaar een beurswaarde hebben van zo’n $300 miljard. Dat is 10x de huidige beurswaarde.

Vanuit een andere hoek bekeken
In het derde kwartaal bestond 10% van de totale omzet uit zogenaamde net service revenues. Deze omzet heeft een hoge marge en bestaat voornamelijk uit commissies over third party verkopen en extra service fees gerelateerd aan het afhandelen van orders. Op jaarbasis groeide de net service revenues met maar liefst 49% en gaat het om zo’n $6,5 miljard. Stel dat deze service revenues de komende 5 jaar jaarlijks met 30% stijgen dan betekent dit een omzet met hoge marge van ruim $24 miljard. Nogmaals, de huidige beurswaarde van JD is momenteel $30 miljard. JD lijkt alleen al op basis van deze service revenues flink ondergewaardeerd.

Het blijft allemaal wat nattevingerwerk, maar het laat wel zien dat JD momenteel aantrekkelijk gewaardeerd is. Bij de huidige koers mag er een heleboel mis gaan. Ik heb mijn positie daarom de laatste paar weken verder uitgebreid en blijf het de komende jaren nauwgezet volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to top ▴