Het aandeel Tesla onder de loep

In dit artikel lees je een analyse van het aandeel Tesla (ticker: TSLA). Tesla zorgt voor een revolutie in de auto industrie. Voor de komst van Tesla werd elektrisch rijden gezien als een opoffering. Tesla bracht hier verandering in. Het bedrijf produceert onder leiding van Elon Musk, hoogstaande elektrische auto’s met adembenemende prestaties. Zou een bedrijf dat zulke goede auto’s ontwerpt ook een goede belegging zijn? Laten we eens kijken.

In 2008 hoorde ik voor het eerst van Tesla en Elon Musk in deze uitzending van Tegenlicht. In die uitzending was Tesla nog een echte startup met slechts een aantal prototypes van de Roadster.

Sinds 2012 is de Model S (een luxe sedan) te koop en sinds kort ook de Model X (SUV). Deze luxe high-end modellen beginnen bij een prijs van zo’n €85.000 en €95.000 en zijn hierdoor alleen bereikbaar voor de welgestelden.

Vrijdag werd daar verandering in gebracht, toen was het T-Day en presenteerde Tesla de lang verwachte en goedkopere Model 3. Wereldwijd was hier reikhalzend naar uitgekeken en stonden mensen in de rij om als eerste een model 3 te reserveren. Ook ik heb afgelopen donderdag een model 3 in de Tesla store gereserveerd. Momenteel staat de teller wereldwijd op 232.000 orders. Wat een gekkenhuis als je bedenkt dat de productie pas eind 2017 begint. Hiermee is Tesla de Apple van de auto industrie.

Zelf ben ik enorm fan van Tesla en sinds een proefrit in de Model S ben ik helemaal hebberig geworden. De auto is een echte gadget en erin rijden is met niets te vergelijken. De Model S accelereert in minder dan 3 seconden in één vloeiende beweging van 0 naar 100 km/uur. Dit doet hij zonder schakelmomenten en vertragingen, alsof je door een raket wordt afgeschoten. Daarbij ligt het zwaartepunt onder de auto, waardoor er een ontzettende goede wegligging ontstaat en je bochten kunt nemen als een formule 1 auto. En dat allemaal zonder één druppel brandstof.

Het lijkt erop dat Tesla een geduchte concurrent is geworden voor de gevestigde autofabrikanten en niets een grote toekomst in de weg staat. Laten we eens kijken of de cijfers net zo veelbelovend zijn als de auto’s.

Tesla Motors

Aandeel: $237,59
Aantal aandelen: 128,2 miljoen
Beurswaarde: $30,5 miljard

Aandeel Tesla

Door de beurswaarde en alle media aandacht zou je denken dat Tesla een grote autofabrikant is, maar dat zal je verbazen. Tesla is qua productie aantallen nog ontzettend klein. Vorig jaar rolden er in totaal 50.580 Tesla’s van de band, vergelijk dat eens met een BMW die jaarlijks meer dan 2 miljoen auto’s produceert.

De revenue was vorig jaar net iets meer dan $4 miljard (BMW €92 miljard). Deze omzet bestaat voor 92% uit de verkoop en leasing van de Model S en X. De cost of revenue was maar liefst $3,1 miljard, hieronder vallen alle productiekosten, maar ook transport en logistieke kosten en kosten van het wereldwijde supercharger netwerk. Hiermee komt de bruto marge op ruim 22%.

Daarnaast heeft het bedrijf ook nog een flinke R&D kostenpost van $717,9 miljoen. Hieronder vallen kosten voor de ontwikkeling en verdere verbetering van de Model X en S. Dan zijn er nog de SG&A kosten van $922,2 miljoen die voornamelijk bestaan uit kosten voor personeel, marketing, sales en alle kosten van de wereldwijde retail en service stores.

Nadat we alle kosten hebben verrekend komen we uit op een operationeel verlies van $716 miljoen. Helaas zijn er ook nog rentelasten van $118 miljoen, waardoor het totale verlies in 2015 uitkomt op ruim $800 miljoen. Als we naar de voorgaande jaren kijken, zien we dat Tesla nog nooit winst heeft gemaakt.

Door het relatief kleine aantal geproduceerde auto’s hakken de R&D en SG&A kosten er flink in. Tesla zal de productie dan ook flink moeten opschroeven en hiervoor heeft het de eerste stappen gezet. In 2014 begon Tesla met de bouw van een grote batterijfabriek, de Gigafactory. Deze fabriek gaat het mogelijk maken om op grote schaal lithium-ion accu’s te produceren. Tesla wil door middel van schaalvergroting flinke kostenbesparingen bereiken. De plannen zijn om vanaf 2020 jaarlijks zo’n 500.000 auto’s van accu’s te voorzien.

Voordat het zover is moet Tesla eerst enorme bedragen investeren. Het geld vliegt de deur uit. Geld dat er eigenlijk niet is. Door leningen en uitgifte van aandelen financiert Tesla deze investeringen. In 2015 werd er op deze manier maar liefst $1,5 miljard opgehaald. Voor 2016 wil het opnieuw $1,5 miljard investeren. De auto industrie is een kapitaalintensieve industrie met veel concurrentie.

We nemen een kladblokje en doen een snelle berekening. Stel dat Tesla jaarlijks 500.000 Model 3 auto’s weet te verkopen voor een gemiddelde prijs van $42.000. Dit is een omzet van $21 miljard. Gemiddeld ligt de netto winstmarge in de auto industrie op zo’n 4%. Maar stel dat Tesla het productie- en ontwikkelingsproces weet te optimaliseren en de kosten weet te reduceren waardoor het een netto marge haalt van 6%. Hiermee zou de nettowinst in 2020 uitkomen op zo’n $1,26 miljard. Met een huidige beurswaarde van $30,5 miljard (zo’n 24 keer de 2020 winst) is Tesla dus al enorm aan de prijs, terwijl het concurreert in een low margin business en alle hoopvolle verwachtingen nog moet waarmaken. Misschien blijken die 500.000 Model 3 auto’s en 6% netto marge wel veel te optimistisch. Neem bijvoorbeeld de productie van accu’s. Hiervoor zijn er enorme hoeveelheden lithium nodig. Daar liggen nogal wat uitdagingen. Met andere woorden het aandeel bevat geen margin of safety. Mensen die beleggen voor hun pensioen doen er dan ook goed aan hun geld niet in aandelen Tesla te investeren.

Toch denken sommige analisten er anders over. Onlangs kwam Morgan Stanley met een koersdoel van $333. Hoe ze daar bij komen is me echt een raadsel. Mede door de uitgifte van nieuwe aandelen zal een hoge koers op termijn moeilijk worden.

Toch gun ik het Tesla van harte dat de gekte in het aandeel nog lang zal aanhouden. Dit stelt Tesla in staat om door uitgifte van nieuwe aandelen goedkoop veel geld op te halen. Geld dat Tesla hard nodig heeft om haar missie te bereiken, namelijk het versnellen van de overgang naar een wereld met duurzaam vervoer.

Het feit dat Tesla fantastische en gewilde auto’s bouwt, maakt het niet automatisch een goede belegging. Tesla is een kapitaalintensief bedrijf met alle gevolgen van dien, zoals lage marges en dito rendementen. Niet het soort bedrijf waar wij graag ons pensioen aan toe vertrouwen.

Ben jij daarentegen op zoek naar een nieuwe auto? Overweeg dan ook eens een Tesla.

Comments

  1. By Mark on

    Mooie omschrijving. Als ik er één ding moet aan toevoegen. Er zijn momenteel vele merken bezig met R&D voor electrische auto’s. Bijkomende concurrentie zal het mooie model moeten ondervinden. Daardoor is een overleven op langere termijn niet vanzelfsprekend.

    Beantwoorden

  2. By Guy on

    Beste,

    dit lijkt mij voor de eerste keer een zuivere analyse zoals ik er nog geen heb gelezen.
    Heel positief maar zeker objectief en dat is in dit soort industrie nodig.
    Ik gun het Tesla om succesvol te zijn maar heb toch gehoord dat er vele problemen zijn met hun model S, dit zal ook nog wegen op de winst, ook model 3 zal niet zonder problemen op de markt verschijnen en dat zal toekomst gericht bepalend zijn voor de verdere verkoop.

    Beantwoorden

  3. By Dhr. Polman on

    Beste Leonard,

    Goede analyse, niet doordrenkt van optimistische waanideeën maar erg realistisch. Bij de analyse van de”grote jongens” zijn de analyses altijd doortrokken van het egoïsme (lees eigen belang).

    Beantwoorden

  4. By martin on

    Auto’s worden (net als de meeste industriële producten) samengesteld uit onderdelen van derden. De eigen inbreng is, behalve design, marginaal. Indien de bestaande autoindustrie gaat begrijpen wat hier aan de hand is, ontstaat de markt die we graag willen. De kostprijs van E auto’s zal snel dalen, het gebruiksgemak toenemen en ons ongemak t.o.v.fossiele brandstoffen reduceren.

    Beantwoorden

  5. By Geert on

    Tesla zou een mede partner moeten kunnen vinden en op de hybride markt meer voet aan de grond krijgen en daar zijn duurzaam rijden ontwikkelen en er uit leren. Electrisch rijden lijkt me heel interessant voor de files, snel starten,stoppen met zeer lage “kost”.
    Musk denkt zeer groot, kleinere stapjes zouden het grote ideaal sneller en makkelijker haalbaar maken.

    Beantwoorden

  6. By Louis on

    Zeer heldere analyse die potentiële investeerders met beide voeten op de grond zet.
    Bovendien houdt de analyse dan nog geen rekening met de concurrentie die de gevestigde automerken zullen brengen. Men kan op hoogtes en laagtes traden met Tesla maar als waarde-investering op langere termijn wordt het een investering in windeieren.

    Beantwoorden

  7. By Hans on

    Goed verhaal !! bedankt
    Ik ben ook fan van Tesla. Maar het is een bekend feit dat meestal niet de pionier maar de navolger de beste belegging is. Apple werkt ook aan een electrische auto en zal in die markt springen als Tesla het veld geeffend heeft. En Apple heeft de middelen en weet wat winstmarges (moeten) zijn.

    Beantwoorden

  8. By Adriaan Sanders on

    General Motors is een veel interessantere optie dan tesla:

    Tesla, 6 dollar verlies per aandeel, kost 240 euro + 0% dividend.
    Gm. 6 dollar winst per aandeel, kost 35 euro + 5% dividend

    http://www.architecturaldigest.com/story/chevrolet-bolt-ev-driving-the-world-toward-the-future?sf56024011=1

    Ook GM doet mee aan de elektrische toekomst.
    In de crisis vielen de auto verkopen terug tot 11 miljoen per jaar en GM kwam groots in de problemen. Als de verkopen nu terugvallen naar 11 miljoen zoals in de crisis dan speelt GM break even.
    Dit is een groot risico verschil met het oude GM.
    Zonder groei in 2017 en 2018 (6 EPS) zal een aandeel als nog 10% meer waard zijn door het aandelen terugkoop programma + 5% dividend.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij martin Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to top ▴