China in cijfers

China gaat als een speer dat is duidelijk. Maar voor een nauwkeurig beeld is het handig om wat cijfers te vergelijken en op een rijtje te zetten. Vooral gegevens over het internetgebruik in het land zijn interessant. Na wat speuren zijn zulke cijfers zo gevonden. Het blijft geweldig met wat voor een gemak informatie via internet te vinden is. In mijn zoektocht kwam ik onder andere uit bij the World Bank en het China Internet Network Information Centre.

Chinese economie

China heeft de afgelopen dertig jaar een enorme economische ontwikkeling doorgemaakt. Met jaarlijkse groeipercentages van 7% was China de snelstgroeiende economie ter wereld. Gemeten in bruto binnenlands product (bbp) is momenteel alleen de Amerikaanse economie nog groter dan die van China, maar de verwachting is dat China rond 2030 de VS zal hebben ingehaald.

Ondanks dat China nu al de tweede grootste economie in de wereld is, is het bbp per inwoner nog steeds laag. China’s bbp per inwoner is zo’n $8.100 en vergelijkbaar met landen als Mexico en Libanon. Ter vergelijking, in Griekenland en Slowakije ligt het bbp per inwoner twee keer zo hoog en in Nederland ruim vijf keer. Er is dus nogal wat ruimte voor economische groei in China, waardoor uiteindelijk ook de Chinese welvaart zal toenemen.

In China wonen zo’n 1,4 miljard mensen, dit betekent dat bijna één op de vijf mensen in China woont.

Internetgebruik in China

Internetgebruikers worden ook wel netizens genoemd. Hier volgen een aantal statistieken over Chinese netizens.

  • Eind 2016 waren er 731 miljoen Chinese netizens.
  • Iets meer dan de helft (53,2%) van alle Chinezen zit dus wel eens op internet.
  • Het overgrootte deel (95%) van de netizens internet via een smartphone.
  • Ruim een kwart van alle netizens woonde in landelijk gelegen gebieden.

Het aantal Chinese netizens zal de komende jaren gestaag toenemen. Chinezen in stedelijke gebieden maken al grotendeels gebruik van internet. De groei moet dus vooral komen van Chinezen die in landelijk en afgelegen gebieden wonen. De ontwikkelingen gaan razendsnel en ook steeds meer mensen in deze gebieden zullen gebruik gaan maken van internet en alle diensten eromheen. Het percentage netizens in Nederland ligt momenteel op 94% en in de VS op 89%. Het zal me niet verbazen als in de komende 10 jaar zo’n 70% van alle Chinezen gebruik gaat maken van internet. Dit betekent dat er nog zo’n 230 miljoen Chinezen online gaan de komende jaren. Ter vergelijking, in de VS wonen zo’n 320 miljoen mensen.

Het internet in China is trouwens niet het internet zoals wij dat kennen. Veel is anders in China. Sites die voor ons vertrouwd zijn zoals Google, Twitter, Facebook enz worden er helemaal niet gebruikt, sterker nog ze zijn zelfs afgeschermd voor de bevolking. De reden is simpel. De Communistische Partij houdt de touwtjes graag strak in handen. Het wil sociale onrust voorkomen. Stabiliteit is de hoogste prioriteit van de overheid en een van de belangrijkste methoden die men toepast is het reguleren van informatie die de burgers bereikt. In de afgelopen jaren zijn er diverse Chinese versies van Westerse sites verschenen die dezelfde behoefte dienen. De Chinese variant van Google is Baidu. Twitter is Weibo, eBay is Taobao en WhatsApp is WeChat enz. Eigenlijk zijn er twee versies van internet. Het internet in China en het internet waar de rest van de wereld gebruik van maakt.

Alleen al over alle internetontwikkelingen die gaande zijn in China kun je een boek schrijven. Dat gaat met een omvang en snelheid die ongekend is en nauwelijks valt bij te benen. Bijvoorbeeld op het gebied van mobiel betalen ligt China ver voor op ons. In de grote steden wordt amper nog cash gebruikt.

De drie grootste internetbedrijven in China zijn kortweg de BAT (zoekmachine Baidu, e-commerce reus Alibaba en social media marktleider Tencent).

De belangrijkste app in China is WeChat (in China zelf Weixin geheten). Het begon als een soort WhatsApp, maar is ondertussen uitgegroeid tot een alleskunner. Via WeChat kun je berichten versturen, bestanden delen, videobellen, maar ook het nieuws bijhouden, shoppen, de stroomrekening betalen of een afspraak maken bij de dokter. WeChat bestaat pas 6 jaar, maar bijna 80% van alle Chinese internetters gebruikt WeChat en ook veel bedrijven zitten op WeChat. Het gevolg is dat vrijwel alle communicatie via WeChat verloopt. Email wordt zelden gebruikt. Het moederbedrijf achter WeChat is Tencent.

Dat het snelgroeiende China een interessante markt is voor investeerders hoeft geen verdere toelichting. Toch ben ik voorzichting met Chinese aandelen. Er zijn genoeg verhalen en geruchten van Chinese bedrijven die frauderen met cijfers. Er zijn slecht een paar Chinese bedrijven waarin ik wel durf te beleggen. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in een veelbelovend Chinees bedrijf. Het zou goed kunnen dat dit het eerste Chinese bedrijf wordt waarin ik ga investeren. Welk bedrijf dit is, lees je in een volgend artikel.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to top ▴