Discovery onder de loep


Sinds kort ben ik eigenaar van aandelen Discovery. Ik volgde dit aandeel al een aantal jaren, maar vond het nooit aantrekkelijk genoeg. Tot voor kort. De huidige risk/reward ratio vind ik heel interessant, maar daarover later meer.

Discovery is het bedrijf achter een hele reeks populaire zenders waaronder TLC, Discovery Channel, Animal Planet en Eurosport. Ik ga ze hier niet allemaal opnoemen, want een complete lijst vind je op wikipedia.

Bovendien heeft Discovery vorig jaar een deal van €350 miljoen gesloten met de BBC. Voor dat bedrag krijgt Discovery het alleenrecht om 10 jaar lang alle natuurdocumentaires van de BBC aan te bieden. Documentaires als Blue Planet, Planet Earth en Life on Earth zitten er allemaal bij.

Ik begon Discovery te volgen na het zien van een lang en informatief interview met John Malone in 2017.

John Malone
Telecommagnaat John Malone is een legende in de telecomwereld en de grote man achter Liberty Global. Liberty Global is een groot telecombedrijf dat in verschillende Europese landen opereert. Ziggo valt voorbeeld onder Liberty Global. En sinds 2016 is Liberty Global eigenaar van de Formula One Group dat verantwoordelijk is voor de exploitatie van de Formule 1. Het is dus niet helemaal toevallig dat de Formule 1 op Ziggo is te zien.

Om nog iets verder te gaan over John Malone. Jaren geleden hoorde ik z’n naam voor het eerst in het boek “You Can be a Stock Market Genius” dat is geschreven door Joel Greenblatt. Ondanks dat de titel wat minder is, is het één van mijn favoriete boeken. Het beschrijft een aantal interessante investeringscases en in één van die cases werd duidelijk hoe gewiekst John Malone is. Hij heeft niet alleen heel veel verstand van media en alles eromheen, maar heeft ook een scherp oog voor goede deals. Als hij ergens in investeert dan is het verstandig om op te letten.

Mocht je nog meer willen lezen over John Malone en uit wat voor zeldzaam stuk hout hij is gesneden? Lees dan het boek “The Outsiders door William Thorndike”. Hoofdstuk 4 met als titel “Value Creation in a Fast-Moving Stream”, gaat helemaal over John Malone. Warren Buffett heeft dit boek aangeraden in z’n shareholder letter van 2012 (blz. 22).

Interview 2017
Tijdens het interview wordt duidelijk hoe ontzettend veel kennis van zaken John Malone heeft. Hij weet als geen ander hoe de hazen lopen. Dat is ook niet vreemd, want hij is z’n hele leven werkzaam geweest in de telecomsector en is grotendeels de founding father van de traditionele Amerikaanse kabeltelevisie waarbij zenders worden gebundeld en als pakket voor een vast bedrag worden aangeboden. Daarnaast heeft hij belangen in een aantal media bedrijven, waardoor hij de ontwikkelingen en trends vanuit verschillende hoeken kan volgen.

In het interview uit 2017 geeft John zijn inzichten over de disruptie die gaande is in de wereld van TV-kijken en waar de uitdagingen liggen voor de verschillende partijen. Aan de ene kant zijn er de traditionele aanbieders van kabeltelevisie met bijbehorende zenders en programmamakers en aan de andere kant zijn er de streaming diensten zoals Netflix en Youtube die TV-kijken een hele andere dimensie geven.

In Europa valt het nog mee, maar in de USA is een behoorlijke “cord cutting” trend gaande waarbij mensen hun kabeltelevisie abonnement opzeggen. In Amerika is deze trend veel sterker dan in Europa. Ten tijde van het interview was er nog geen Apple TV+ of Disney+.

In het interview gaat John in op Netflix en vertelt hij dat hij heeft geprobeerd om Netflix voor DirectTV te kopen. Volgens John is een wereldwijd bereik een vereiste om te slagen als Direct-To-Consumer (DTC). Direct-to-Consumer wil zeggen dat content rechtstreeks wordt gestreamd naar de consument via een streaming platform. Netflix, Disney+ en Youtube zijn hier een voorbeeld van.

Het gaat wat ver om het hele interview samen te vatten, want het is veel informatie. Het deel over Discovery begint rond 17:15. Ik zou zeggen, ga er eens goed voor zitten.

Discovery is zich al een aantal jaren aan het voorbereiden om de DTC-stap te maken. Een onderdeel hiervan was de fusie met Scripps in 2018. John legt uit waar de uitdagingen liggen voor Discovery en waarom ze Scripps hebben overgenomen. Hij vertelt dat de content van Scripps perfect aansluit bij de content van Discovery en dat er sprake is van veel synergie tussen beide bedrijven. Door de deal is het aantal programma’s van Discovery verdubbeld en genoeg om zelfstandig op een DTC-platform aan te bieden.

discovery-scripps

Een groot synergievoordeel betekent dat er flink veel mogelijkheden zijn om overlappende kosten te drukken. Na aankondiging van deze deal werd het aandeel keihard afgestraft. De markt had en heeft er geen vertrouwen in dat Discovery de Direct-To-Consumer stap kan maken.

Na het zien van dit interview was ik niet overtuigd, maar het aandeel stond wel op mijn radar. Ik wilde eerst afwachten hoe de fusie tussen Scripps en Discovery zou uitpakken en of ze alle beloften konden waar maken.

Interview 2019
Als we 2 jaar vooruit spoelen naar 2019 dan wordt duidelijk dat de overname een groot succes is. Voor de overname genereerde Discovery zo’n $1,4 miljard aan free cashflow en Scripps $700 miljoen. Eind 2019, bijna twee jaar na de overname, lag de free cashflow op maar liefst $3,1 miljard. In een nieuw interview uit 2019 hoor je een update van Malone. Rond 36:56 begint Malone over Discovery te praten.

Hij noemt Discovery “dramatically undervalued” en vertelt dat hij extra aandelen heeft bijgekocht voor $75 miljoen dollar tegen een koers van $28,03.

De synergievoordelen waren er dus wel degelijk en door het extra aanbod heeft Discovery een betere onderhandelingspositie bij de kabelbedrijven en adverteerders.

Ik vond het aandeel in 2019 nog steeds niet aantrekkelijk genoeg. Maar dat is inmiddels veranderd. Momenteel betaal je $19,39 voor een DISCK aandeel. Het aandeel is tijdens de corona-crisis hard afgestraft, terwijl het bedrijf juist heeft geprofiteerd tijdens de crisis. Doordat veel mensen thuis zitten, kijken niet alleen meer mensen, maar wordt er ook langer gekeken naar de programma’s van Discovery. De verwachting is dat een deel van deze nieuwe kijkers ook na de corona-crisis blijft kijken. De reden dat het aandeel is afgestraft is omdat de advertentie-inkomsten sterk terugliepen doordat bedrijven gas terugnamen. Als je de laatste kwartaalupdate leest dan wordt duidelijk dat de onderliggende ontwikkelingen positief zijn en het bedrijf vooruitgang boekt.

Er is heel veel te vertellen over Discovery. Maar het belangrijkste is dat ze heel serieus bezig zijn om de DTC-stap te maken. Een stap die ze ook moeten maken. Op welke manier is nog niet helemaal duidelijk, maar deze strategie gaan ze binnenkort toelichten. Ze gaan in elk geval voor een hybride oplossing waarbij hun aanbod via de traditionele kabelexploitanten te zien blijft en een DTC-model via online streamen.

In Europa experimenteren ze hier al mee via het Dplay platform. Je kan online naar dplay.nl gaan en de programma’s via je browser bekijken, maar je kan ook de Dplay app downloaden in de App Store. Gelukkig zijn er ook smart TVs zoals bijvoorbeeld Samsung die de app in hun lijst hebben staan. Met hetzelfde gemak waarmee je Netflix kijkt, kun je dus alle content van Discovery via Dplay bekijken en dat voor slechts €3,99 per maand. Ik kan mijn favoriete programma “Gold Rush” kijken wanneer ik wil.

In Duitsland heeft Discovery samen met ProSieben het streamingplatform Joyn gelanceerd als reactie op Netflix. De app is in korte tijd al meer dan 10 miljoen keer gedownload.

Online streaming competitie
Je kunt je afvragen of er plek is voor een partij als Discovery tussen giganten als Netflix, Amazon, Apple, Disney en Youtube.

De huidige DTC-platformen zijn elkaars concurrenten, vissen in dezelfde vijver en bieden op dezelfde serie- en filmlicenties. Het gevolg is dat de productiekosten voor dit soort scripted content door het dak gaan. Je moet dus echt een wereldwijd publiek hebben wil je nog enige winst maken bij zulke productiekosten.

Maar het mooie van Discovery is, dat het niet mee doet aan deze strijd. Discovery is namelijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Het bedrijf is één van de weinige traditionele partijen met een wereldwijd bereik en het richt zich uitsluitend op non-scripted content, zoals reality-tv en documentaires. Het voordeel van non-scripted content is dat de productiekosten stukken goedkoper zijn.

Tijdens de corona-crisis bleek er nog een voordeel te zijn. De programma’s van Discovery werden niet voor niks zo goed bekeken. Discovery was de enige partij die nieuwe content kon blijven produceren tijdens de crisis. De opnames van series en films lagen allemaal stil, terwijl Discovery met z’n reality-tv manier van filmen gewoon kon blijven produceren. Een kookprogramma werd bijvoorbeeld vanuit huis gefilmd en bij de andere programma’s bestond de crew uit slechts een paar man waardoor afstand houden nauwelijks een probleem is.

Nog een voordeel is dat Discovery alle rechten op z’n programma’s bezit. Het is dus niet afhankelijk van licenties. Dit biedt in combinatie met de lage productiekosten een krachtig businessmodel. Ze hoeven namelijk in verhouding maar een klein aantal abonnees te hebben om het DTC-platform winstgevend te maken. Daardoor kunnen ze de maandelijkse abonnementskosten heel laag houden.

Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik bereid om een abonnement te nemen op Discovery’s streaming dienst. Heel eerlijk gezegd ben ik soms een beetje Netflix moe en vind ik veel series op Netflix niet boeiend genoeg om te blijven kijken. Het is lekker om dan ook af en toe Discovery te kijken.

Het aandeel
Wat krijg je momenteel als je Discovery aandelen koopt? De aandelen komen in drie smaken. DISCA, DISCB en DISCK. Elk A aandeel heeft 1 stemrecht en de B hebben er elk 10. Op de K aandelen zit geen stemrecht. Verder is er geen verschil. Ik heb DISCK aandelen gekocht, omdat deze het goedkoopste zijn.

Toen John Malone in 2019 voor $75 miljoen aandelen bijkocht lag de beurswaarde van Discovery iets boven de $15 miljard.

Momenteel heeft Discovery een beurswaarde van zo’n $10 miljard en noteert het aandeel rond het laagste punt in de afgelopen 10 jaar, terwijl de free cashflow in die periode flink is gestegen. De free cashflow lag vorig jaar op $3,1 miljard. Over iets meer dan 3 jaar heeft Discovery net zoveel geld verdiend als het nu op de beurs waard is. En het bedrijf groeit nog steeds. Dat Discovery momenteel voor $1,8 miljard aan eigen aandelen aan het inkopen is vind ik een hele verstandige keuze. Ze kopen bij de huidige koers dus 18% van de aandelen in, waardoor mijn deel van de taart flink groeit.

Verder staat er netto zo’n $13 miljard schuld op de balans. De schuld lijkt in eerste instantie veel, maar het valt mee omdat deze schuld tegen lage rentes over een hele lange periode is uitgesmeerd. Bij de huidige koers mag er heel veel misgaan. Zelfs als het DTC-verhaal een complete flop wordt biedt de huidige koers genoeg margin of safety.

Discovery heeft ongeveer 60.000 uur aan content, wat twee keer zoveel is als dat van Netflix. Daarnaast is er bij Netflix sprake van een negatieve free cashflow met dure productiekosten en blijft het geld verbranden om te kunnen groeien. Op de balans van Netfix staat ook bijna $15 miljard schuld. Toch lijkt Netflix op de goede weg en heeft het een groot marktaandeel. Met een beurswaarde van $220 miljard hebben beleggers er in elk geval het volste vertrouwen in. Maar het contrast is groot als je dit vergelijkt met de beurswaarde van Discovery. Netflix is op de beurs maar liefst 22x zoveel waard!

Zulke kansen zie ik graag en kan ik niet laten schieten. Terwijl andere beleggers en fondsen liever torenhoge bedragen betalen voor Cloud en SaaS bedrijven die hard groeien maar geen of nauwelijks winst maken, wordt het aandeel Discovery volkomen genegeerd.

Binnenkort gaat Discovery hun DTC-strategie bekend maken. Mijn inschatting is dat het nog wel 2 jaar duurt voordat duidelijk wordt of hun aanpak een kans van slagen heeft. Ze hebben in elk geval alle ingrediënten in huis om er een succes van te maken en genoeg cashflow om eventuele problemen op te lossen.

Natuurlijk zijn er geen garanties, maar het aandeel kan makkelijk verdubbelen in waarde. Zelfs wanneer hun DTC-strategie niet goed uit de startblokken komt.

Ik wacht rustig af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to top ▴